donderdag 21 februari 2008

Pools? Zweeds? Russisch? Engels?

We hebben allemaal wel een beeld over hoe bepaalde nationaliteiten eruit zien, ook al klopt het niet altijd. Hollanders zijn groter dan wij, Fransen hebben donkerder haar en zijn kleiner, Ieren hebben ros haar...

Ik weet niet hoe Belgen er horen uit te zien. Alleszins niet zoals ik blijkbaar. In het bijna-jaar da ik hier verblijf, hebben ze al op vanalles gegokt. Meestal denken ze dat ik Pools, Zweeds, Russisch of Engels ben. Pools, Zweeds en Russisch vanwege de blonde haren. Engels...komt door het lichte Vlaamse accent dat af en toe door mijn Frans zijn weg vindt denk ik.

Vorig weekend was ik op La Défense een toertje aan het doen en ineens klopt er iemand op mijn schouder. Ik draai mij om en een mooie blonde vrouw van een jaar of 40, kijkt me aan en zegt iets in de aard van: "Przepraszam , jesteście ty Polski panna? Ty wyglądać jesteś rezygnować twój blondyn włos." Ik keek verbaasd en de vrouw herhaalde "jesteście ty Polski panna?". Polski was het enige woord waar ik iets kon uit opmaken...blijkbaar vroeg ze of ik een Poolse was. Toen ze merkte dat ik niets terug zei in het Pools, vroeg ze het uiteindelijk in het Frans. Met een hoofd zo rood als een tomaat - en een vrij verwarde blik - heb ik ze moeten teleurstellen...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

yes ik kan het

Ruth & Johan zei

Misschien ligt je toekomst wel in een van die landen :p