maandag 3 maart 2008

een weekend in Lille...

Vorige week voelde ik de reiskriebels opkomen. Dus ik op zoek naar een mogelijke bestemming. Criteria: goedkoop en kortbij. De prijzen in het Zuiden van Frankrijk lagen iets te hoog en het was ook te ver. Dan maar iets dat meer in het Noorden ligt. Ik dacht aan Lille, omdat Sanne daar stage doet. Zo kon ik dan het aangename aan het nog aangenamere koppelen zeg maar.

Dus voilà, zaterdagmiddag ons Kim naar Lille. Op een uur tijd was ik er, met de TGV vanuit Parijs. Net als vrijdagavond in Parijs, verwelkomde een stevig windje mij in Lille. Het eerste wat ik moest doen was naar Sanne haar kot gaan om mijn tas af te zetten. Lief als ze is, wachtte ze mij op in het station Lille Flandres en hopla de twee Vlaamse blondinnes gingen samen op pad.

Aangekomen op kot, even kijken waar we naartoe gingen op een kaartje, aangezien Sanne nog niet helemaal vertrouwd was met Lille. We besloten naar één of ander Palais te wandelen. Bij het woord Palais dacht ik aan een echt paleis. Eens daar aangekomen bleek het geen paleis te zijn, maar iets zoals Palais des Congrès in Parijs. Meer een soort Brabanthal waar beurzen enzo worden gehouden. Niet echt wat we verwachtten dus, toch maar snel een foto genomen :).

De rest van mijn tripje is wel verlopen zoals verwacht, nog beter dan verwacht zelfs! Ik wist niet goed wat ik mij van Lille moest voorstellen. Maar er zijn prachtige oude gebouwen, zoals ik die in het Zuiden van Frankrijk heb gezien. Ik verwachtte dat helemaal niet in Noord-Frankrijk. Naast dat soort gebouwen hebben we ook heel moderne architectuur gezien. Onder andere een kerk met een hypermoderne façade en een winkelcentrum in verschillende kleurtjes. Lille is zeker een bezoekje waard voor architectuur liefhebbers! Het is heel pittoresk allemaal, met veel kasseien en oude gebouwen.

Daarnaast hebben we ook een rollerskate wedstrijd gezien, die vrij belangrijk bleek te zijn in de regio. Een groot deel van de stad was afgezet en de lokale radio zond het hele gebeuren live uit.

We hebben ook ontdekt dat de buurt rond het Theâtre Sébastopol dé eetbuurt bij uitstek is. Massa's Chinese en Japanse restaurants vooral - en de eerste avond hadden we zo lang gezocht naar een Chinees restaurant...We ontdekten ook een buurt met allemaal cafeetjes, zag er heel gezellig uit allemaal.

De prijzen hebben mij ook aangenaam verrast. Ik ben de Parijse prijzen gewoon, en elke keer ik in België ben verschiet hoe goedkoop het er is - voor mij dan toch. En dit was ook in Lille het geval. In een Leffe Café, jaja die hadden ze daar ook, 3,5 euro voor een Duvel. In Parijs betaal je daar tussen de 7 en 9 euro voor. Om een ideetje te geven...

Kort samengevat: ik heb mij super geamuseerd, we hadden veel om bij te praten, heel mooie gebouwen gezien, schattig stadje. Allemaal op naar Lille :)!!

3 opmerkingen:

Unknown zei

volg niet de gebaande paden,maar volg u eigen weg...

Ruth & Johan zei

Toen ik in het 4e jaar zat, was Lille(s) een vuile stad...
Nu nog??

x

Kim zei

Oh nee, helemaal niet Ruth. Superproper allemaal, zelfs in de metro en al. Da was mij direct opgevallen, in Parijs is het véél vuiler! xxx